Per què haig de pagar ITP, un impost que grava la compra de casa, si viu de lloguer?

En el sistema tributari espanyol hi ha un petit impost pràcticament desconegut per als ciutadans: l'impost de transmissions patrimonials (itp) en el lloguer d'habitatges i que paga l'inquilí. Però l'itp no es paga només quan es compra? doncs no, també en el lloguer i és tan desconegut que a penes es paga i les comunitats autònomes tampoc el reclamen. No obstant això, existeix i es contempla en la regulació de l'itp.
http://www.idealista.com/news/inmobiliario/vivienda/2016/02/24/741114-por-que-tengo-que-pagar-itp-un-impuesto-que-grava-la-compra-de-casa-si-vivo-de
Si vius de lloguer, i mai has comprat una casa, probablement no saps el que signifiquen les sigles ITP. Aquestes tres ‘innocents’ lletres es corresponen amb Impost de Transmissions Patrimonials, una taxa que habitualment grava l'adquisició d'habitatges usats. No obstant això, la Comunitat de Madrid està començant a exigir el seu pagament també en els arrendaments, i és l'inquilí qui ha de fer front al pagament. A més, la reclamació del pagament s'està fent amb un caràcter retroactiu de quatre anys i un mes.
La mesura ha provocat un cert renou entre els inquilins madrilenys, que en la seva gran majoria s'oposen a l'aplicació d'un tribut fins ara oblidat. "Fins ara mai s'havia fet control dels lloguers", reconeix Carmen Giménez, advocat titular de G&G Advocats, encara que afirma que "la seva aplicació estava prevista en el Text Refós de l'Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats", aprovat fa més de dues dècades, el 24 de setembre de 1993.
L'experta consultada per idealista news confirma que, malgrat les reticències que ha aixecat l'aplicació de l'ITP en els arrendaments, és gairebé impossible evitar pagar-ho: "em temo que cal abonar-ho i dins dels terminis de prescripció". A més, puntualitza que "és un impost que només es paga una vegada, en el moment de constituir l'arrendament".
L'import a abonar en un contracte amb una renda de 600 euros mensuals mes –una renda mitjana per a la capital– i una base imposable mínima de tres anys, ascendeix a 86,4 euros. L'abonament de l'impost pot fer-se amb documents timbrats o amb el model 600 de l'Agència Tributària en els 30 dies hàbils posteriors a la signatura del contracte.
Segons va explicar a idealista news el mes de juliol passat el catedràtic de Dret Financer de la Universitat Complutense de Madrid Ramón Falcón de Tella, el lloguer també es considera una adquisició onerosa, com ho és la compra: "l'inquilí adquireix un dret a usar l'habitatge per un període determinat a canvi d'un preu, per tant és una adquisició onerosa (tpo)".
Únicament hi ha un cas en el qual l'ITP del lloguer no es paga: quan l'inquilí és una empresa o un professional, és a dir quan es tracta del lloguer d'un local de negocis o d'un habitatge usat com a oficina o despatx. En el cas que es tracti d'un lloguer amb distint ús al d'habitatge, s'aplica l'IVA, que és incompatible amb l'ITP i que el paga el propietari però el repercuteix sobre l'inquilí.
text publicat en data 24/02/2016, idealista.








